- Objednatel / projektant: Statens vegvesen, Region vest, Nygårdsgaten 112, 5015 Bergen
- Zhotivtel: Sdružení firem Metrostav – Bertelsen & Garpestad
- Doba výstavby: 6/2018 – 5/2020
- Cena: 287 442 907 NOK bez DPH, cca = 810 mil. Kč
Charakteristika projektu
Projekt je součástí přípravných prací pro výstavu nového kapacitního spojení mezi centrem Bergenu a oblastí kolem ostrova Sotra, jde o přeložení vedení velmi vysokého napětí, v jehož stopě bude později postaven nový most. K přeložení bude použit stávající most a na obou jeho stranách bude vedení uloženo do kabelových tunelů. Součástí projektu je ražba, zajištění a technické vybavení kabelových tunelů Breivik-Drotningsvik (1445 m) a Knarrevik-Litlesotra (1750 m), šachty Drotningsvik a Litlesotra, tunelové portály, drenážní a čerpací systém a příprava pro napojení stávajícího vedení. Metrostav v rámci projektu prováděl ražbu a zajištění obou tunelů, čerpacích stanic a záchytných nádrží.
Projekt v číslech
Tunely: | 2 ks (1445 m+1750 m) |
Tunelové portály: | 2 ks |
Šachty: | 2 ks (12 m+18 m) |
Čerpací stanice: | 2 ks |
Záchytné nádrže: | 2 ks |
Trhací práce na povrchu: | 4 000 m3 |
Přesuny hmot celkem: | 104 000 m3 |
Profil tunelů: | T5,5 (24 m2) |
Celkový výrub: | 100 000 m3 |
Stříkaný beton: | 7 100 m3 |
Cementové injektáže: | 410 000 kg |
Kotvy: | 12 500 ks |
Výztužné oblouky ze SB: | 300 m |
Izolace proti vodě: | 3 000 m2 |
Velkoprůměrové vrty: | 1 000 m |
Kabelové lávky: | 10 100 m |
Výjimečnost / specifičnost
- Ražba v malém profilu pod zastavěným územím.
- Velmi omezený prostor zařízení staveniště.
- Hlukové limity.
- Limity vibrací.
- Ražba v těsné blízkosti zařízení velmi vysokého napětí.
- Ražba pod mořem s velmi nejistými geologickými podmínkami.
- Použití systému Amberg TSP pro průzkum před čelbou tunelu.
- Ražba pod stávajícím mostem ve špatných geologických podmínkách.
- Ražba záchytných nádrží uložených pod úrovní hlavního tunelu.
- Vertikální prorážka do zasypané šachty.
- Koordinace prací po dokončení ražeb.