- Objednatel / investor: Statens vegvesen Region vest, Askedalen 4, 6863, Leikanger, Norsko, ID 971 032 081
- Projektant: Sdružení firem Metrostav – Havnen Anlegg AS.
- Doba výstavby: 06/2014 – 10/2016
- Cena: 300 – 1 000 mil. Kč
Charakteristika projektu
Protilavinové opatření na silnici Fv. 337 Veitastrond – Hafslo, zahrnující ražbu 1 565 m dlouhého tunelu metodou Drill&Blast (délka záběru 5 m) části silnice 550 + 330 m, protilavinové valy a opatření, úprava a zásyp části jezera, trhací práce pod vodou provedené Aurlandskou metodou. Ražba probíhala skrz masiv tvrdého granitu s pevností kolem 275 MPa s nadložím až 220 m. Vyražený horninový masiv byl zajištěn osazováním skalních svorníků o délce 3 – 4 m a aplikací stříkaného betonu s ocelovými drátky, E700 a E1000. Jako izolace proti vodě a mrazu byla nainstalována 45 mm PE-matrace s 80 mm vrstvou stříkaného betonu s mikrovlákny.
Projekt v číslech
Délka tunelu: | 1 565 m |
Profil tunelu: | T8,5 (68,77 m2) + T5,5 (45,12 m2) |
Objem výrubu: | 98 665 m3 |
Spotř. emulzní trhaviny: | 270 t |
Kotvy: | 7 750 ks |
Jehly: | 500 ks |
Střík. bet. s rozpt. výztuží E700, E1000: | 3 885 m3 |
Izolace proti vodě a mrazu: | 30 357 m2 |
ŽB tunelové portály: | 2 ks (117 m3 + 118,5 m3) |
Povrchové TP – S,J: | portál 32.600 m3 |
Násyp jezera s TP pod vodou: | 54 243 m3 |
Protilavinový val: | 50 4087 m3 |
Skládaná zeď kamenivo na valu: | 4 493 m2 |
Silnice, asfaltový kryt: | 14 464 m2 |
Výjimečnost / specifičnost
Projekt byl realizován v extrémně složitých klimatických podmínkách. V zimě byly přerušeny práce a v určitých obdobích byl projekt zastaven z důvodu velkého lavinového nebezpečí. Vzhledem ke geografické poloze projektu byla velkou výzvou logistika.